hielkedijkstra.reismee.nl

The Red Centre, Adelaide en werk.

Het leuke van reizen, met genoeg tijd, is dat je plannen kan veranderen ten aller tijde. Dit is dus ook precies wat keer op keer weer gebeurt.

Zoals ik in de vorige blog had geschreven was het plan om naar Adelaide te gaan en hierna naar 'The Red Centre' (Ulurulu, Alice Springs en Coober Pedy). Toen we bijna in Adelaide aankwamen bedachten we dat we ook eerst wel naar 'The Red Centre' konden. Zo gezegt, zo gedaan. Boodschappen inslaan, water op toppen, benzine aanvullen en de eerste beste afslag naar de Stuart Highway genomen. De naam zegt het al, rood, rood en rood. Dat is dus hoe het hoort te zijn daar. Het 'echte' Australië zoals velen zeggen. 1 ding was zeker, rood was het niet, eerder groen. Dit kwam door de vele regen de afgelopen maanden.

Dan rijd je daar, op een Highway dwars door, en naar de andere kant van het land. Mischien, als je geluk had, zag je elke 100 KM een auto tegemoet komen, waarvan ong. meer dan de helft de welbekende roadtrains waren van maar liefst 52 meter lang. Verder is er niets, kleine struikjes van nog niet een halve meter hoog, hier en daar een boompje, zo nu een dan een kapotte of uitgebrande auto langs de weg en de vele dode kangeroos overal.

De eerste nacht hebben we bij een roadhouse doorgebracht, 40 graden en 's ochtends om 5 uur zwetend je bed uitrollen en de zonsopgang kijken. Weer eens wat anders op m'n verjaardag dan kou. Vervolgens doorgereden naar Coober Pedy. Coober Pedy is een opalmijnen stadje met een populatie van 3500 mensen. 92% hiervan woont ondergronds. Dit door de ongelovelijke hitte bijna het hele jaar door. Erg bijzonder om te zien! Hier hebben we een rondleiding gehad door een oude opal mijn. Nog steeds wordt er gemijnt in en om de stad en er is nog maar in 10% van de waardevolle opalgrond uitgemijnt. (Eerste mijn rond 1915). De avond een camping met zwembad opgezocht voor enigsinds een klein beetje verkoeling. Hier hebben we 2 noorse meiden en 2 duitse meiden ontmoet. Samen met hun zijn we de volgende dag verder gereist naar Ulurulu.

'Hoe kan een simpele rode berg zo bijzonder zijn..?' Dat is wat ik steeds dacht, maar we wouden erheen omdat het 1 van de highlights van Australië is. Je begrijpt het als je er bent geweest. Opnieuw een prachtige ervaring. In de avond de zonsondergang gekeken bij Ulurulu. Terwijl de zon ondergaat en dus steeds in een andere hoek op de berg weerkaatst, verandert hij van kleur (bruin, rood, paars etc.).

Na 2 nachten zijn we doorgereden naar Alice Springs. Hier kwam Jasper (mijn reisgenoot) erachter dat hij daar een neef had wonen. Deze natuurlijk bezocht. Een typische Australiër, erg mee gelachen. In Alice Springs zijn we 1 week gebleven. Temperaturen oplopens tot 45+ graden. Heet! De dag beginnen en afsluiten in het zwembad dus.

Vanuit Alice Springs zijn we terug gereden naar Adelaide. Hier hebben we 2 volle dagen over gedaan. 'The Red Centre' kan ook worden afgestreept van de bucket list, een zeer leuke 2 weken gehad. In Adelaide kwamen we een oude reis genoot weer tegen. Hij reisde nu met een paar andere Nederlanders. Hier dus maar voor een week mee opgetrokken. Adelaide is niet bijzonder, een simpele stad maar niet erg speciaal. Op ongeveer een halfuurtje afstand van Adelaide worden veel druiven gekweekt dus ook erg veel wijn makerijen. Hier zijn we nog een dag naartoe geweest en natuurlijk een paar van de ongelovelijk vele wijnproeverijem gedaan. Opnieuw een top dag!

Ook ben ik in Adelaide weer opzoek gegaan naar werk, waar ik weer erg geluk mee had want binnen 2 dagen had ik een baan. Momenteel ben ik voor 3 maanden lang aan het werk in de aardappel oogst in Parilla (3 uur oostelijk van Adelaide). Ik ben nu nog trekker chauffeur en slaap in een farmhouse samen met een paar collega's. Over een paar weken wordt mij het aardappel rooien geleert en stap ik op de rooier.

Hielke.


P.s. Ik heb weer wat nieuwe foto's toegevoegd!

Reacties

Reacties

tjitske

Moai ferhaal. Stoere trekker!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active